Jordan News | Latest News from Jordan, MENA
August 14 2022 3:02 PM ˚
e-paper Subscribe Sign in My Account Sign out

Russian anger after EU court upholds ban on RT

220855
(Photo: AFP)
  • +
  • -

PARIS — The Kremlin vowed to further restrict Western media in Russia on Wednesday after the EU’s top court upheld European sanctions that took Moscow’s RT channel off-air around the continent.اضافة اعلان

The European Court of Justice (ECJ) in Luxembourg threw out an appeal from state-owned RT France against a broadcast ban which was introduced as part of EU sanctions following Russia’s invasion of Ukraine in February.

Finding that the channel “actively supported” Moscow’s destabilization of Ukraine and broadcast pro-war propaganda, the court concluded that the EU’s decision was legal and proportionate.

“In the light of those considerations, the general court dismisses the action in its entirety,” the judges ruled, referring to RT France’s bid to overturn the ban and restrictions on its website.

The channel immediately announced an appeal, while the Kremlin said it would take retaliatory measures.

“Of course, we will take similar measures of pressure on Western media that operate in our country,” Kremlin spokesman Dmitry Peskov told reporters in Moscow.

“We will also not let them work in our country,” he said, describing the Kremlin’s reaction to the ban as “extremely negative.”

“Essentially, RT has been blocked and cannot operate in Europe,” Peskov said. “Europeans are trampling on their own ideals.”

Most Western media outlets are off-air in Russia and have seen their websites banned, while many foreign journalists have left because of draconian new laws that muzzle independent reporters.

‘Supported destabilization’

Launched in 2005 as Russia Today, RT has grown its reach through broadcasts and websites in several languages including English, French, Spanish, German and Arabic.

The EU’s decision to ban RT as well as fellow Kremlin-funded news service Sputnik raised questions about freedom of expression in the 27-member bloc and formed part of RT France’s legal appeal.

France’s national journalists’ union, the SNJ, issued a statement at the end of February calling the targeting of Russian media “an act of censorship.”

But the ECJ judges noted that the sanction was temporary — until July 2022 — and found that it was “appropriate and necessary to the aims pursued” given the “extraordinary context”.

“RT France actively supported ... the policy of destabilization and aggression conducted by (Russia) towards Ukraine, which ultimately resulted in a large-scale military offensive,” the court’s statement said.

Secondly “RT France broadcast, in particular, information justifying the military aggression against Ukraine, capable of constituting a significant and direct threat to the Union’s public order and security,” it continued.

Evidence presented to the court by RT France was “not capable of demonstrating an overall balanced treatment by the latter of information concerning the ongoing war,” the judges concluded.

The channel is seen by critics as parroting Russian state propaganda and has been blocked in most Western countries since President Vladimir Putin sent troops into Ukraine.

Most Western broadcasters in Russia were dropped by their local Russian providers after the invasion and websites including the BBC, France’s RFI or Germany’s Deutsche Welle are blocked.

Earlier this month, Russian President Vladimir Putin signed a decree that gave the government powers to shut media organizations from countries that were considered “unfriendly.”

Western social networks such as Facebook, Twitter and Instagram are also banned.

Read more Region and World
Jordan News


 
NEWS RELATED TO